Otroci in zelenjava

Zelenjava. Bljak!

Fuj tega ne bom jedel. Ne maram zelenjave. Je pogosto odziv naših otrok. Preberite si par nasvetov kako spretno otroku ponuditi zrav, okusen in zanj zanimiv zelenjavni obrok. 

Hvala. Se beremo kmalu.
Oops. Nekaj je šlo narobe. Prosim poskusite ponovno kasneje.

Moj otrok ne mara zelenjave, kaj storiti?

Seveda je splošno znano, da sta sadje in zelenjava nujen sestavni del prehrane tako odraslih kot otrok, saj telo oskrbujeta s številnimi nujnimi antioksidanti, vitamini in minerali, ki so nujno potrebni za naše zdravje. S sadjem večina otrok nima težav, tudi če ne marajo vseh vrst sadja, se skoraj zagotovo najde nekaj, kar jim je dobro in jih privlači. S svojim živahnim izgledom in pogosto tudi sladkim ali nasploh dobrim okusom s sadjem otroci večinoma nimajo težav, kaj rado pa se zatakne pri zelenjavi. Kako torej poskrbeti, da bo vaš otrok pojedel zadostno količino zelenjave in tako varoval svoje zdravje?

Eden izmed načinov je, da otroku namesto sladkarij za prigrizek ponudite tudi zelenjavo, na primer na palčke narezan korenček, morda umetelno izoblikovano redkvico, stebelno zeleno z okusno omako, ali pa narezano pečeno sladko oranžno bučo. Namesto ”pravih” špagetov lahko za kosilo skupaj z otrokom pripravite špagete iz bučk, prav tako lahko namesto mesnih omak pripravite različne omake iz zelenjave, ideje za slednje pa lahko poiščete v različnih polnovrednih rastlinskih kuharicah. Prvo pravilo, če želite da vaš otrok je več zelenjave je, da jo imate doma, da je na dosegu otroka ter da jo jeste tudi sami, saj je zgled vreden več kot vse ostalo.

Čisto normalno je, če otrok neko zelenjavo, ki jo prvič poskusi, zavrne, češ da mu ni dobra. Vendar ne obupajte, najprej mu ponudite le majhen košček te zelenjave, manjšo porcijo, morda skupaj s hrano, ki jo ima rad. Spodbujajte ga, da bo zelenjavo vsaj poskusil. Z zelenjavo seveda ni tako enostavno kot s čokolado, nekateri otroci bodo morali določeno vrsto zelenjave večkrat poskusiti, morda vsaj desetkrat ali večkrat, da jo bodo sploh začeli jesti in še večkrat, da jim bo zares postala všeč. Na okus posamezne vrste zelenjave se morajo namreč privaditi. Poskusite biti domiselni in določeno zelenjavo ponuditi na inovativen način, iz cvetače se lahko na primer naredi odlična omaka za k testeninam, ki nima okusa po cvetači, iz brokolija ali graha pripravite okusno juho, ji dodate krompir. Zelenjava ima  različen okus če je surova, kuhana ali pečena. Dobro bi bilo, da uspe otrok zaužiti vsaj del zelenjave sveže in surove, saj ima slednja največ vitaminov, vendar če vaš otrok obožuje pečen jajčevec, medtem ko ne mara kuhanega korenčka, preprosto preizkusite različne načine priprave iste zelenjave, da vidite kaj mu bo najbolj ustrezalo.

Če vaš otrok nikakor ne želi poskusiti ali jesti zelenjave in vaš zgled ne pomaga, lahko poskusite tudi z zgledom drugih otrok, saj otroci nenehno posnemajo drug drugega in se drug od drugega učijo. Če torej nek drug otrok v ožji ali širši družini, ali pa morda otrok od prijateljev zelo rad je zelenjavo, se lahko včasih dogovorite za skupni obrok ali pa vašega otroka odpeljete tja na večerjo, saj bo imel tam zelo dober vzor svojega vrstnika ali prijatelja.

Še ena stvar, ki lahko pripomore k uspehu je, da otrok sam izbere zelenjavo, ki jo želi jesti. Če imate doma vrt naj vam sam pomaga pridelati zelenjavo, od sejanja do zalivanja in na koncu pobiranja zelenjave, sicer lahko gresta skupaj na lokalno tržnico in si sam izbere zelenjavo, ki jo bo poskusil in jedel. Tako bo dobil občutek, da se odloča sam in da ima možnost izbire. Prav tako lahko poskusite pripraviti hrano skupaj z otrokom, saj bo bolj verjetno, da jo bo poskusil, če bo udeležen v pripravi in kuhanju.

Ne pozabite na najpomembnejše – zelenjavni prigrizki morajo biti stalno na dosegu, lahko jim pred večerjo ponudite privlačno narezano zelenjavo ali pa za popoldansko malico namesto jabolka pripravite korenček, saj sami dokler se ne navadijo okusa zelenjave verjetno ne bodo prišli prosit za zelenjavo kakor za piškote. Če bo skledica z zelenjavnim prigrizkom na dosegu roke, hkrati pa ne bo na vidiku nezdravih prigrizkov, bo veliko večja verjetnost, da bodo posegli po njej.